تبیان، دستیار زندگی
پیرو اطلاع‌رسانی قبلی در رابطه با ساماندهی دروس سطوح عالی، توضیحات مربوط به دروس و امتحانات پایه‌های (7 تا 10) حوزه علمیه قم به‌شرح ذیل اعلام می‌گردد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جزئیات جدید برنامه درسی طلاب سطوح عالی حوزه اعلام شد
حوزه ،دروس ،طلاب

مدیر حوزه علمیه استان قم، برنامه جدید این مدیریت در خصوص برنامه‌های امتحانی طلاب سطوح عالی حوزه علمیه استان قم را اعلام کرد.

حجت‌الاسلام احمد فرخ فال مدیر حوزه علمیه استان قم در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: برنامه درسی طلاب سطوح عالی حوزه علمیه استان قم اعلام شد.

وی افزود: طلاب و فضلای حوزه علمیه استان قم، می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت معاونت آموزش حوزه‌های علمیه به نشانی http://www.howzeh-qom.comمراجعه کنند.

مدیر حوزه علمیه استان قم تصریح کرد: به زودی برنامه امتحانات نیم سال اول تحصیلی به طلاب حوزه علمیه استان قم اعلام می‌شود.

نظام آموزشی سطوح عالی حوزه

براساس این گزارش، نظام آموزشی سطوح عالی حوزه به‌صورت دونیمسالی و حضوری خواهد بود؛ از این رو دروس (فقه، اصول و فلسفه)به‌صورت دونیمسالی و سایر دروس بطور سالی واحدی برگزار می‌شود و شرکت در امتحانات هر نیمسال الزامی و قبولی در هردرس منوط به کسب حد نصاب نمره قبولی در هر دو نیمسال است.

این گزارش می‌افزاید، افرادی که در امتحان نیمسال اول حد نصاب نمره قبولی را کسب نکنند، مجاز به شرکت در کلاس نیمسال دوم می‌باشند. غایبین در امتحانات (نیمسال اول، دوم و شهریور) و نیز مردودین و تجدیدی‌های (نیمسال اول و دوم) که در شهریورماه شرکت کرده و حدنصاب نمره قبولی را کسب نکنند، لازم است سال آینده مجدداً در کلاس درس شرکت و مطابق ضوابط دونیمسالی امتحان دهند.

امتحانات هر نیم سال

این گزارش حاکی است، طلاب و محصلینی که حضور مستمر آنها در کلاس‌های درس به تأیید اساتید شناخته شده نرسد می‌توانند در امتحانات هر نیم سال شرکت کنند، اما در صورتی به امتحانات آنها ترتیب اثر داده می‌شود که حداقل نمره 16 را کسب کرده باشند.

منظور از‌ اساتید شناخته‌شده، افرادی هستند که دارای سابقه تدریس در مدرس‌ها، واحدهای آموزشی، مراکز حوزوی باشند و درغیر این‌صورت لازم است سابقه تدریس آنان توسط دو نفر از اساتید با سابقه 20 سال تدریس، تأیید و یا درمصاحبه علمی که توسط عده ای از اساتید تشکیل می‌شود شرکت و امتیاز لازم را کسب کنند.

نظارت بر حضور طلاب در دروس

نظارت بر حضور طلاب در دروس با اهتمام اساتید و نمایندگان آنان انجام خواهد شد. در پایان هر نیمسال فرم حضور و غیاب پس از امضای اساتید از طریق نمایندگان آنان به مدیریت حوزه علمیه استان قم تحویل داده خواهد شد و طلبه مجاز است در هرزمانی از سال تحصیلی درس خود را تغییر داده و حضور و غیابش را با درس جدید از طریق نمایندگان اساتید هماهنگ کند.

تبصره:‌ به‌لحاظ نزدیک شدن به زمان برگزاری امتحانات نیمسال اول، موضوع حضور و غیاب از نیمسال دوم سال تحصیلی جاری (پس از برگزاری امتحانات نیمسال اول سال‌جاری) حتمی و اجرا خواهد شد.

طلاب در حال اشتغال به تحصیل، چنانچه در دروس اصلی (فقه و اصول) در هریک از نیمسال اول و دوم نمره 16 و سایر دروس نمره 15 را کسب نکنند می‌توانند در شهریورماه در امتحان پایه بعدی به‌صورت دونیمسالی شرکت کنند.

داشتن نواقص امتحانی و یا تقاضای جبران کسر نمره جهت تکمیل معدل سطح 2و 3

افرادی که در یک درس اصلی و جنبی و یا دو درس جنبی از پایه‌های قبل نمره قبولی نیاورده‌اند، می‌توانند در پایه بالاتر در امتحانات (دو نمیسالی و یا شهریور ماه) شرکت کنند و نیز افرادی که بیش از نواقص مذکور را دارند مشروط به شرکت در امتحانات دونیمسالی و کسب نمره 16 در دروس اصلی و 15 در دروس جنبی طبق معمول می‌توانند در امتحانات شهریور ماه پایه بعدی شرکت کننتد.

شرایط جبران کسر نمره

معدل کسانی که سطح آنان کمتر از 14 باشد،‌ (افرادی که کسر نمره معدل آنان به‌نحوی‌است که نیاز به جبران بیش از 4 نمره دارند، به ‌ازای هر 4 نمره یک درس را جهت امتحان انتخاب کنند.

افرادی که درسال تحصیلی جاری و بعد از آن در یکی از پایه‌های 7 تا 10 اشتغال به تحصیل نمایند حداقل نمره قبولی در هر نیمسال با حضور در کلاس درس 12 و در صورت عدم حضور 16 می‌باشد.

افرادی که پایه‌های 7 تا 10 را قبل از سال تحصیلی جاری گذرانده و دارای نواقص امتحانی می‌باشند، مشمول این بند، نمی‌باشند و نمره قبولی آنان 12 خواهد بود.

طلابی که مطابق ضوابط در ادارات، نهادها، مراکز علمی و پژوهشی، حوزوی و... مجاز به اشتغال می‌باشند، می‌توانند در امتحانات آموزش غیرحضوری شرکت و مطابق ضوابط آن امتحان دهند و نمره قبولی آنان 12 است./917/ت302/ص


پایان خبر - خبرگزاری رسا